2007-02-15

Tema grundlag: Låt väljarna välja (volym 2)


Jag hakar på Freddis klagan över att väljarna nekas att bestämma vem som ska företräda det parti de röstar på. Jag håller med om att personvalet borde utvecklas. Men det jag ser som en nästan ännu större problematik är att väljarbegreppet är lokalpatriotiskt konstruerat. Det är bara tillåtet att rösta på de som bor i samma valkrets som en själv. Personligen tycker jag det känns sådär halvfräscht i ett samhälle som ibland utger sig vara på väg mot en post-modernism, där vi alla har multipla identiteter. Och ingen av de behöver vara baserat på var vi bor.

Om jag skulle vara poly, vegan, hetero, kvinna, medelålders, permo-funkis och asiat så kanske jag vill ha möjligheten att rösta på någon som har erfarenhet av hur det är att leva i samhället med mina egenskaper. Men hur stor chans är det att det ställer upp någon sådan politiker i Sjöbö, där jag råkar bo? Däremot kanske det ställer upp någon i Ljusdal. Vore det inte en bra grej om då den här människan kan få ge sin röst till en av de få politiker hen känner förtroende för? Nej, istället får det kryssas för någon lokal ung monogam svennekvinna, utan funktionshinder men som i alla fall bara äter krav-kött. Helt plötsligt kändes det utökade personvalet inte lika hett längre. Vi får ju ändå inte välja de vi vill.

Ett annat exempel: Du flyttar. Sånt händer ju. I din gamla hemstad har du stenkoll på vad lokalpolitikerna driver, har fyra-fem personer som du har förtroende för. Men på den nya orten, där du skriver dig något halvår innan valet känner du inte till en kotte. Då är det säkrast att bojkotta personvalet för att inte råka kryssa in ett stolpskott.

Utveckla gärna personvalet och ge det mer plats. Men se då till att slopa kravet att rösta på dina grannar. Låt väljarna välja själva.

____________________
Anders Wallner är en grön intersektionell ideolog som studerar identitetsteori och försöker lära sig vara soloföretagare. Baserad i Malmö, men förstår ingen danska.

No comments: